WITAMY NA BLOGU

O PIECZYWIE

i jego roli w zdrowej, zbilansowanej diecie

Z roku na rok jemy coraz mniej pieczywa. Polski chleb uznawany jest za jeden z najlepszych w Europie, a jego regularne jedzenie zapewnia nam niezbędną energię, witaminy i mikroelementy.

Pieczywo towarzyszy ludzkości jako element codziennej diety od ponad 14 tyś. lat, a dzielenie się nim to we wszystkich kulturach symbol przyjaźni i gościnności. Na całym świecie spotkamy różne odmiany i lokalne warianty chleba. Dlaczego zatem jego spożycie gwałtownie spada od ponad 20 lat? Rośnie przy tym liczba osób zmagających się z otyłością i innymi chorobami układu pokarmowego.

Spożycie pieczywa spada z wielu powodów, m.in.:

  • więcej alternatywnych źródeł węglowodanów;
  • więcej gorszej jakości pieczywa;
  • wzrost ceny pieczywa, zwłaszcza wysokogatunkowego;
  • mity o szkodliwości pieczywa i dezinformacja.

Jak wyglądają trendy?

  • kg / rok

Roczne średnie spożycie pieczywa w kilogramach

Chlebodawcy to kampania informacyjna, która ma za zadanie dostarczyć Wam rzetelnych informacji o pieczywie. W kwestii chleba jesteśmy ekspertami. Do naszego stowarzyszenia należą piekarze, cukiernicy, dietetycy, trenerzy, technolodzy żywności, producenci wyposażenia zakładów piekarniczych i inni profesjonaliści z branży.

Chociaż wszyscy jesteśmy podatni na marketing i komunikaty reklamowe, coraz więcej osób podejmuje decyzje konsumenckie w oparciu o racjonalne przesłanki i popartą naukowo wiedzę. Chcemy dzieląc się nią ułatwić Wam dokonanie zdrowego i logicznego wyboru, jakim jest częste jedzenie pieczywa dobrej jakości.

Na stronie znajdziecie wiele przydatnych informacji i ciekawostek o pieczywie. Zachęcamy także do regularnego zaglądania w sekcję BLOG, gdzie stale pojawiają się nowe artykuły i przepisy na dania z pieczywem w roli głównej.

Chcesz lepiej poznać Chlebodawców? Zapraszany do zakładki MY.

DLACZEGO PIECZYWO JEST TAKIE DOBRE?

ENERGIA

Pieczywo to znakomite źródło węglowodanów złożonych, będących podstawą piramidy żywienia. Od 45% do 65% dziennego zapotrzebowania na energię powinny pokrywać właśnie węglowodany.

WITAMINY I MINERAŁY

W pełnoziarnistym pieczywie znajdziemy bogactwo witamin z grupy B oraz mikroelementów, m.in. cynk, magnez, selen, mangan i żelazo.

BŁONNIK POKARMOWY

Niezbędny, choć nieprzyswajalny. Błonnik reguluje prawidłową pracę jelit i jest kluczowy dla trawienia. Daje także długotrwałe wrażenie sytości mając zero kalorii, co pomaga w kontroli masy ciała.

TRYPTOFAN

Pieczywo to także źródło tryptofanu – kluczowego aminokwasu, potrzebnego m.in. do syntezy serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Niedobór tryptofanu może prowadzić do wahań nastroju.

100% EKO I WEGE

Pieczywo jest wegańskie, a jego produkcja to nieduże obciążenie dla środowiska. W czasie groźnych zmian klimatycznych i coraz większej wrażliwości ekologicznej, chleb to odpowiedzialny wybór.

5 POWODÓW, BY JEŚĆ CHLEB

POZA PYSZNYM SMAKIEM…

1, Zgodnie z zaleceniami WHO węglowodany powinny zapewniać nam 45%-55% dziennego zapotrzebowania na energię.

2. Łatwo, ale stopniowo przyswajalne kalorie oraz kluczowe dla organizmu witaminy i minerały to połączenie cenione od tysiącleci.

3. Podobnie jak owoce i warzywa, pieczywo jest cennym źródłem błonnika. Cukier ten ma kluczowe znaczenie dla naszego trawienia, chociaż go nie przetwarzamy.

4. Jedz pieczywo – będziesz się częściej uśmiechać! To naukowo udowodnione. Regularne spożywanie pieczywa poprawia nasz nastrój.

5. Pieczywo to produkt najczęściej wegański, a więc odpowiedni dla zwolenników niemal każdej diety. Dobre pieczywo jest także ekologiczne – przy jego produkcji nie stosuje się substancji szkodliwych dla środowiska, a uprawy nie obciążają gleby.

WYBRANE KAMIENIE MILOWE w

HISTORII PIECZYWA
STAROŻYTNOŚĆ

Najstarsze pieczywo kiedykolwiek znalezione

Datowany na niemal 14 400 lat placek znaleziony na terenie północnej Jordanii to najstarsze znalezisko archeologiczne ze śladami pieczywa.
czas: 12 380 p.n.e.

Przedhistoryczne chleby na kształt podpłomyków

Pierwsze chleby pieczone powszechnie przez naszych neolitycznych przodków powstawały przez pieczenie papki z wody, mąki i śruty w popiele lub na rozgrzanych kamieniach.
czas: 6000 p.n.e.

Chleb spod kopuły

Z czasem placki chlebowe zaczęto wypiekać pod glinianymi pokrywami o dzwonowatym kształcie. Kopuły te, coraz częściej wyposażane w boczne wyloty powietrza, pozwalały na uzyskanie czystych, wilgotnych i pulchnych wypieków. To prototypy pieców piekarskich używanych od czasów rzymskich do XX wieku.
czas: od ok 3000 p.n.e.

Pierwsze użycie zakwasu

Starożytni Egipcjanie po raz pierwszy zauważyli, że proces fermentacji poprawia smak i pulchność wypiekanych placków. Początki pieczenia na zaczynie.

czas: 2600 p.n.e.

ŚREDNIOWIECZE

Viva la pizza!

Pizza to dobro naszej planety. Pizza to cud świata. Pizza cieszy. Pomysł, by na placek zbożowy dodać w trakcie pieczenia składniki takie jak ser czy warzywa narodził się już wcześniej w wielu kulturach, ale rozkochał świat właśnie jako pizza. 

pierwsza wzmianka w piśmie 997 n.e.

Słowiańskie podpłomyki

Rodzimym odpowiednikiem placków zbożowych pieczonych na kamieniach, blasze lub w popiele były na ziemiach słowiańskich podpłomyki. Znany też jako wychopień, wychopieniek albo pothplomyk robiony był przez ponad 1000 lat z mąki i wody bez dodatku drożdży. 

pierwsza wzmianka w piśmie 1453 n.e.

Z pracy kołacze, czyli szlachta pracuje

Kolejnym typowym słowiańskim rodzajem pieczywa był obok podpłomyka dużo bardziej ekskluzywny kołacz. Wypiekany z mąki żytniej lub pszennej, swą nazwę zawdzięczał kształtowi dysku z charakterystyczną centralną dziurą.

powszechne już w XII wieku

CZASY NOWOŻYTNE

Rewolucja przemysłowa i automatyzacja

W XIX wieku chleb pieczony jest na skalę przemysłową, a coraz więcej etapów tego procesu ulega automatyzacji. Spada cena, ale też często jakość pieczywa. Rozpowszechnia się moda na pieczywo jasne, teraz dostępne dla każdego.

w trakcie XIX wieku

Chleb pakowany i krojony

Kamieniem milowym w historii rozwoju pieczywa było opatentowanie w 1912 roku przez Fredericka Rohweddera maszyny do automatycznego krojenia chleba. Jej zmodernizowana wersja z 1928 r. kroiła i pakowała chleb, czym podbiła amerykański rynek.

patent z 1912 roku

UPS, coś się stało...

Po 1989 roku nastąpił szereg zjawisk, które nie przysłużyły się pieczywie. Nie żeby nostalgia za PRL. Pojawiły się alternatywy, jak chipsy i batoniki, a zewsząd zaatakowała reklama. Spożycie pieczywa zaczęło spadać na łeb, na szyję. 

trend po 1989 roku

MITY, PÓŁPRAWDY i zwykłe ściemy

Czy mrożone ciasto jest gorsze?

Zarówno w przypadku mrożenia głębokiego, jak i przy krótkoterminowym mrożeniu do tzw. dopieku, samo zamrażanie nie wpływa negatywnie na wartości odżywcze ciasta. Liczy się przede wszystkim jakość użytej mąki oraz wysoka zawartość glutenu.

Czy lekkie, chrupkie pieczywo jest mniej kaloryczne?

Nie. Wbrew reklamowanej lekkości 100 g chleba lekkiego lub chrupkiego zawiera zwykle o połowę więcej kalorii niż tyle samo razowego chleba na zakwasie. Chrupkie pieczywo jest jednak lekkie, więc 1 kromka to ok. 25 kcal, podczas gdy kromka razowego to ok. 70 kcal.

Czy pieczywo tuczy?

Pieczywo nie tuczy. Tuczą kalorie spożywane w nadmiarze – bez względu na to, w jakiej postaci. Jeśli przyjmujemy mniej więcej tyle kalorii, ile wydajemy w ciągu doby, nasz bilans się zgadza. Pieczywo można z powodzeniem stosować również na diecie.

Czy ciemne pieczywo jest lepsze od jasnego?

Dawniej tak było. Ciemny kolor wynikał z użycia mąki razowej lub pełnoziarnistej, a jasny z wysokooczyszczonej. Dziś wielu producentów barwi chleb i bułki karmelem, otrzymując np. ciemny chleb pszenny o niskiej wartości odżywczej. Czytajcie składy!

Czy gluten naprawdę szkodzi?

Tak, ale tylko osobom chorującym na celiakię, alergię na gluten lub nieceliakalną nietolerancję glutenu. Takich osób jest jedynie 2-3% w populacji. Muszą one ściśle przestrzegać diety bezglutenowej. Dla wszystkich innych unikanie glutenu to moda.

Czy pieczywo to dobry pokarm dla sportowców?

Tak – zarówno jasne jak i pełnoziarniste. Jasne pieczywo ma wysoki indeks glikemiczny i dobrze się sprawdza do długotrwałego treningu wytrzymałościowego. Pieczywo pełnoziarniste sprawdza się jako źródło długo przyswajanych węglowodanów.

Czy pieczywo z marketu jest zdrowe?

Dobrej i złej jakości pieczywo można dziś znaleźć wszędzie – od dużych dyskontów spożywczych po małe, lokalne piekarnie. Wszystko zależy od składu, w którym należy wystrzegać się szkodliwych dodatków. Zagadnieniu temu poświęciliśmy artykuł…

Czy można spożywać pieczywo w ciąży?

Tak, pieczywo to doskonałe źródło węglowodanów, tryptofanu, minerałów i witamin z grupy B. Spożycie pieczywa w ciąży zaleca Instytut Matki i Dziecka – oczywiście ze szczególnym wskazaniem na pieczywo razowe i pełnoziarniste.

JAKI CHLEB WYBRAĆ?

Jeśli nie ma do tego żadnych medycznych przeciwwskazań, kupujcie lub pieczcie taki chleb, jaki Wam smakuje. Warto oczywiście zwrócić uwagę na takie jego cechy jak zawartość błonnika i minerałów, kaloryczność czy indeks glikemiczny.

Zarówno zachwalane przez dietetyków pieczywo pełnoziarniste jak również niesłusznie demonizowane białe można śmiało jeść i cieszyć się ich wyśmienitym smakiem. Ważne po prostu, by składniki użyte w produkcji były naturalne i wysokiej jakości, a ilość przyjmowanej energii oraz składników odżywczych zgadała się z indywidualnym codziennym zapotrzebowaniem. Dlatego po raz N-ty zachęcamy do uważnego czytania składów i świadomego podejścia do odżywiania.

  • błonnik w 100 g
  • energia w kcal / 100 g